Google biedt ideale mogelijkheden om aan nieuwe klanten te komen voor jouw dakdekkersbedrijf. Potentiële klanten zijn er gericht op zoek naar jouw diensten. En in veel gevallen is het gratis, in tegenstelling tot veel andere vormen van marketing. In deze blog vertellen we je kort en duidelijk hoe Google werkt en welke 3 manieren jij kan inzetten om aan meer klanten te komen.
Inhoudsopgave
Hoe werkt Google: De basis kort uitgelegd
Google werkt via zoektermen. Iemand wilt bijvoorbeeld zijn dak laten renoveren en zoekt in Google bijvoorbeeld op de term “dakdekker”, of “dakrenovatie”. Vaak wordt dit gedaan in combinatie met een plaatsnaam, bijvoorbeeld “dakdekker Arnhem” of “dakrenovatie Arnhem”. Vervolgens toont Google de zoeker een groot aantal zoekresultaten. In de meeste gevallen worden alleen de bovenste paar resultaten bekeken door de zoeker. Google probeert hierbij de beste en meest relevante dakdekkerwebsites te tonen voor de zoeker. Als dakdekker wil jij natuurlijk ook topposities in Google om zo goed vindbaar te zijn voor jouw (lokale) doelgroep.
Hoog in de zoekresultaten van Google komen te staan van op 3 manieren. Wij leggen uit welke.
1. Google Ads
Vaak beginnen de zoekresultaten met advertenties. Als bedrijf kan je betalen voor deze posities. Je betaalt Google per “klik” op de advertentie die naar jouw website verwijst. Zelf stel je hierbij in voor welke zoektermen je wilt betalen en in welke regio. Het kan zijn dat je bijvoorbeeld 8 euro betaalt per klik, maar dit is afhankelijk van een aantal zaken. Vaak is het een kwestie van proberen om te zien of Google Ads rendabel is voor jouw bedrijf.
Google Ads kan heel aantrekkelijk zijn om snel meer klanten te vinden en je bedrijf te laten groeien. Toch raden wij Google Ads zeker niet altijd aan, omdat de kosten snel kunnen oplopen. Zorg er in eerste instantie voor dat je dakdekkerswebsite goed op orde is. Je wilt namelijk dat een zo groot mogelijk percentage van je websitebezoekers ook daadwerkelijk klant bij je wordt. Verder adviseren wij dakdekkers zich eerst te richten op de andere 2 manieren om via Google aan klanten te komen, deze zijn namelijk gratis.

Afbeelding: Google advertenties bovenaan de zoekresultaten.
2. Google MijnBedrijf
Iets wat je zeker niet mag overslaan is het aanmaken van een Google MijnBedrijf profiel. Dit is zo gedaan en het is gratis. Dakdekkers kunnen via het Google MijnBedrijf profiel getoond worden in de Bedrijven sectie van de zoekresultaten, zoals te zien in onderstaande afbeelding.

Afbeelding: Google MijnBedrijf vermeldingen in de zoekresultaten.
Vul je profiel zo goed en volledig mogelijk in en verzamel zoveel mogelijk 5-sterren reviews. Hiermee kan je zo hoog mogelijk in de bedrijfsresultaten getoond te worden.
Google MijnBedrijf is aantrekkelijk omdat het erg makkelijk en gratis aan te maken is. Daarnaast is het een goede manier om reviews te verzamelen. Veel mensen bekijken eerst reviews voordat ze klant bij je worden.
3. De “gewone” zoekresulaten
De laatste categorie in Google is misschien wel de belangrijkste categorie. Dit zijn de “gewone” zoekresultaten, ook wel de organische zoekresultaten genoemd. Zie afbeelding hieronder.

Afbeelding: De zoekresultaten van Google bestaan uit 3 categorieën. De advertenties, de bedrijfsvermeldingen en de organische zoekresultaten (zie afbeelding).
Voordeel van deze categorie is ook dat je niet per klik betaalt, zoals bij de advertenties en het je in principe geen geld kost. Verder is het zo dat een groot deel van de zoekers standaard de advertenties die bovenin worden getoond overslaan (omdat ze niet van advertenties houden en dit minder vertrouwen) en door scrollen naar de organische zoekresultaten.
Het is heel aantrekkelijk om topposities in de organische zoekresultaten van Google te behalen. Het liefst een top 3 positie. Een top 10 positie is ook best goed, maar levert maar weinig bezoekers op. Veel zoekers komen niet verder dan de eerste paar zoekresultaten.
Om je een idee te geven van de zoekterm “dakdekker Arnhem”, hier wordt naar schatting maandelijks 1000x op gezocht. Een toppositie op een dergelijke term is dus goud waard. Wel is het zo dat er “search engine optimization (SEO)” werkzaamheden uitgevoerd moeten worden om topposities in de organische zoekresultaten van Google te realiseren, dit is helaas geen vanzelfsprekendheid. Er gaat dus wel een investering aan vooraf. Ook zijn topposities op de meeste competitieve zoektermen niet altijd voor iedereen haalbaar.
SEO werkzaamheden omvatten onder andere technische verbeteringen aan de website, tekstuele aanpassingen aan de website en het verkrijgen van zogenaamde backlinks.
Over ons unieke aanbod
Websites-voor-dakdekkers is gespecialiseerd in websites voor dakdekkers. Naast dat wij professionele websites maken met 100% tevredenheidsgarantie, voeren wij standaard uitgebreide SEO werkzaamheden uit binnen ons dakdekkerspakket. Hierbij garanderen wij topposities in Google, om zo zoveel mogelijk uit je website te halen en op advertentiekosten en bemiddelingskosten te kunnen besparen. De garanties worden gedaan op maat, afhankelijk van de wensen/doelen en haalbaarheid. Interesse? Informeer gerust naar de mogelijkheden. Bekijk dakdekkerspakket.