Een dakdekkerswebsite die betrouwbaar en overtuigend overkomt én gratis potentiële klanten aantrek via Google levert jouw dakdekkersbedrijf veel extra klanten en omzet op. Maar wat bepaalt nou eigenlijk of jouw website goed vindbaar is in Google? Wij leggen het je uit in deze blog.
Inhoudsopgave
1. Is je website relevant genoeg?
Google werkt via zoektermen. Bijvoorbeeld: iemand uit Middelburg heeft een probleem met zijn dak en is op zoek naar een dakdekker. De persoon opent Google en zoekt op een term als “Dakdekker Middelburg”. Vervolgens probeert Google de persoon de best mogelijke resultaten te geven, namelijk goede dakdekkers in Middelburg.
Toch zullen er ook genoeg dakdekkers in Middelburg zijn die niet, of vrij laag in de zoekresultaten van Google getoond worden. Deze dakdekkers zijn ook relevant voor de persoon die op zoek is naar een dakdekker, maar Google heeft dit simpelweg (nog) niet door.
Je wilt daarom goed nadenken over hoe je aan Google kunt aantonen voor welke zoekopdrachten jij relevant bent. Hoe doe je dit? Om te beginnen met zoekwoordonderzoek. Welke zoektermen gebruikt jouw doelgroep in Google? Vervolgens maak je een keuze van binnen de voor jouw dakdekkersbedrijf meest aantrekkelijke zoektermen en verwerk je deze termen op een slimme manier op je website.
Wat ook van belang is, is hoe jouw website gebruikt wordt zodra er een bezoeker binnenkomt via een bepaalde zoekterm. Stel iemand komt via de zoekresultaten op jouw website terecht, maar klikt gelijk weer weg. Dan is dit een signaal aan Google dat je toch minder relevant bent als gedacht en je positie in Google zal dalen. Wellicht is er dan iets mis met je website. Van de andere kant, blijft de zoeker enige tijd op je website en vult hij of zij bijvoorbeeld een contactformulier in op jouw website, dan is dit voor Google een extra bevestiging dat jij een hoge positie in de zoekresultaten verdient.
2. De techniek achter jouw website
Een andere factor die de vindbaarheid van jouw website in Google bepaald is een technisch aspect. Google stuurt zoekers graag door naar websites die snel, veilig en gebruiksvriendelijk zijn. De algehele staat van je website moet dus goed zijn om hoog te kunnen scoren in Google. Een tool om de technische staat van je website te testen in met Google PageSpeed Insights.
3. Het aantal backlinks naar jouw website
De laatste belangrijke factor die de positie van jouw website in Google bepaalt, zijn zogenaamde backlinks. Wat zijn backlinks? Dit zijn linkjes van andere websites naar jouw website toe. Want als er heel veel mensen verwijzen naar een bepaalde website, betekent dit dat deze website blijkbaar belangrijk is.
Voor dakdekkers (en veel andere kleine of middelgrootte ondernemers) kan het moeilijk zijn om op een natuurlijke manier backlinks te verzamelen. Maar je kan je bijvoorbeeld aanmelden op een website als Trustoo of bij de Gouden Gids. Ook kan het zijn dat je een keer een mooie project hebt afgerond wat een digitaal lokaal krantje haalt.
Wat ook een optie is, zijn backlinks kopen. Backlinks zijn een erg belangrijke factor in hoe je positie in Google wordt bepaalt. Dus als jij met jouw dakdekkersbedrijf topposities in Google wilt claimen, kan je dit beter niet overslaan. Google wil eigenlijk niet dat jij backlinks koopt, omdat dit een soort manipulatie van de zoekresultaten is, maar het wordt massaal gedaan en zonder mee te doen wordt je snel buitenspel gezet.
Website laten maken en SEO werkzaamheden door Websites-voor-dakdekkers.nl
Websites-voor-dakdekkers.nl maakt websites voor dakdekkers, maar wat ons aanbod echt aantrekkelijk maakt is dat wij standaard zeer uitgebreide SEO werkzaamheden uitvoeren. SEO staat voor search engine optimization en omvat alles wat in deze blog besproken is. Daarbij bieden wij een unieke garantie en kunnen wij jou onder andere een top 3 positie als lokale dakdekkers garanderen. Informeer gerust naar de mogelijkheden of kijk nog even verder op onze homepage.
Tip: Wil je weten hoe jouw huidige website er voor staat? Vraag de gratis websitescan aan!