Hoe kom je aan klanten voor jouw dakdekkersbedrijf? Er is momenteel veel vraag naar vakmensen in de bouw, zoals dakdekkers. Sommige dakdekkers die door de jaren heen een goed netwerk hebben opgebouwd, zullen meer dan genoeg klanten binnen krijgen via mond tot mond reclame. Deze blog is geschreven om dakdekkers die wel op zoek zijn naar meer of betere klanten (bijvoorbeeld startende dakdekkers, of dakdekkers die hun bedrijf verder willen laten groeien) te helpen.
In deze blog vergelijken we 4 kanalen om aan meer klanten te komen: Werkspot, Trustoo, Google Ads en onze favoriet, via SEO.
Inhoudsopgave
1. Werkspot
Als je op de website van werkspot komt zie je al snel een mogelijkheid om je in te schrijven als “vakman”. Inschrijven is gratis, staat er. Maar de diensten van werkspot zijn voor vakmensen natuurlijk niet gratis! En dat is gelijk jammer. Wat zijn de kosten? Wat zijn de succespercentages? Werkspot is hier niet direct heel transparant over.
Groot voordeel is dat werkspot erg bekend is. Met grote aantallen aanvragen van particulieren kan je hier vast en zeker aan opdrachten komen. En daarom kan het zeker een goed idee zijn om werkspot te gebruiken als manier om aan meer klanten te komen voor jouw dakdekkersbedrijf.
Maar er zijn ook nadelen. Zo zijn er dus wel degelijk kosten, vaste kosten en kosten per “lead”. Kosten zijn afhankelijk van de opdracht. Leadkosten voor grotere opdrachten zijn hoger dan voor kleinere opdrachten. Maar het is niet ondenkbaar dat je 50,- eu per lead betaalt. En dan is er nog een reële kans dat je na het maken van kosten de opdracht niet krijgt, bijvoorbeeld omdat de lead toch de opdracht niet laat uitvoeren of voor een hele goedkope concurrent kiest. Wat het gemiddelde succespercentage is, hebben wij helaas niet kunnen terugvinden. Ga je werkspot gebruiken, zal je zelf moeten ondervinden of het rendabel genoeg voor je is of niet.
Naast snel oplopende kosten is een ander nadeel van Werkspot en vergelijkbare diensten dat zodra je stopt met betalen, je geen klanten meer binnen krijgt. Afgezien van dat je misschien wel een klantenkring hebt kunnen opbouwen, bouw je verder weinig blijvends op. Dit is gelijk een reden waarom je misschien liever zou willen investeren in een eigen website en een goede vindbaarheid in Google (zie 4. SEO).
2. Trustoo
Trustoo lijkt een beetje op Werkspot, maar werkt hier en daar net anders. Trustoo is er voor een brede groep dienstverleners waaronder dakdekkers. In tegenstelling tot Werkspot is Trustoo ook te gebruiken door webdesigners. Wij gebruiken het zelf ook en onze ervaringen is best positief. Er is een vriendelijke en behulpzame helpdesk. Je betaalt alleen per klant-aanvraag, geen vaste kosten dus en je kan je beschikbaarheid makkelijk aan en uit zetten. Wat wij ook een voordeel vinden is dat er een goed werkende reclamatieservice is. Hierdoor betaal je niet voor kwalitatief ondermaatse aanvragen.
Als je je via deze link aanmeld, ontvang je 3 klant-aanvragen gratis: trustoo.nl
3. Google Ads
Google Ads is net als Werkspot en Trustoo een manier om tegen betaling, snel aan meer klanten te komen. Je kan Google per klik betalen om hoog in de zoekresultaten te komen staan. Het werkt zo: Iemand is om zoek naar een dienst die jouw dakdekkersbedrijf aanbiedt. In Google zoekt hij of zij met behulp van een zoekterm, bijvoorbeeld “Dakdekker”, “Dakrenovatie Haarlem” of “Dakgoten laten schoonmaken”. Vervolgens wordt jouw website in de zoekresultaten getoond, tussen de advertenties. Klikt de zoeker niet op jouw website, dan betaal je niks. Klikt de persoon wel op jouw website, dan betaal je een bepaald bedrag. Zelf geef je aan op welke zoektermen je wilt adverteren en in welke regio.
In sommige gevallen kan Google Ads zeker een goede manier zijn om aan meer klanten te komen. Hou er wel rekening mee dat de advertentiekosten best snel kunnen oplopen. De exacte kosten per klik zijn niet te geven, omdat dit van veel factoren afhankelijk is. Om je toch een idee te geven, voor veel zoektermen betaal je naar schattingen gemiddelde zo’n 10 euro per klik. Zorg er hoe dan ook voor dat je website goed in orde is. Als je veel geld betaalt voor een websitebezoeker en deze komt op een slechte website terecht, is de kans groot dat deze hierop afhaakt en verder gaat zoeken.
Tip: Ga je voor de eerste keer Google Ads gebruiken, dan ontvang je 400,- eu gratis tegoed nadat je de eerste 400,- eu hebt uitgegeven.
4. SEO
SEO staat voor search engine optimization. Oftewel het optimaliseren van je website om goed vindbaar te zijn bij jouw doelgroep in Google. Is jouw website goed vindbaar in Google (buiten de advertenties om), gaat je dit ongetwijfeld klanten opleveren. En het mooie is, het is gratis! Je maakt geen advertentie- of bemiddelingskosten, zoals bij Werkspot, Trustoo of Google Ads. SEO is dus een zeer aantrekkelijke manier om de winstgevendheid van je dakdekkersbedrijf te verhogen.
Daarbij moet wel eerlijk gezegd worden dat een goede vindbaarheid van jouw website in Google, bij jouw doelgroep, geen vanzelfsprekendheid is. Er moeten zogenaamde SEO werkzaamheden voor uitgevoerd worden en als je dit uitbesteed aan een SEO specialist is dat natuurlijk niet gratis. Groot verschil is wel dat dit, afgezien van enig onderhoud, in principe een eenmalig investering is. Je hebt dus veel minder te maken met hoge, terugkerende kosten.
Bij Websites-voor-dakdekkers.nl kan je een dakdekker website laten maken inclusief uitgebreide SEO werkzaamheden. Wij bieden naast een 100% tevredenheidsgarantie op de website ook gegarandeerd top 3 posities in Google. Benieuwd welke topposities in Google wij kunnen garanderen voor jouw dakdekkersbedrijf? Stuur een berichtje naar erwin@websites-voor-dakdekkers.nl en kom er snel achter!